Blue Monday Blues

Blue Monday Blues

5 tips om Blue Monday goed door te komen

Wil je meer weten over Blue Monday? Lees dan ook mijn andere blog over Blue Monday

1)    Bekijk het eens op de mindful manier: Zie je Dip als wat het is, namelijk een Dip. Niets meer, niets minder. Dat je je nú somber voelt, zegt niets over morgen. Voorkom dat je gaat piekeren en malen, omdat je dan al snel in het verleden (toen en toen was ik óók al somber!) en in de toekomst (wanneer komt het nou eindelijk eens goed met mij?!) terechtkomt, in plaats van in het nu. Al dat gepieker versterkt die negatieve gevoelens alleen maar. Benoem het als: “ik voel me NU niet zo fijn”, “ik voel me NU een beetje somber”, in plaats van “ik BEN depressief”. Dus ok, ik voel me vandaag niet zo happy; hoe kan ik nu zo goed mogelijk voor mezelf zorgen?

2)    Kom in beweging: Wanneer we stress hebben, ons somber voelen, maakt ons lichaam stresshormonen aan zoals cortisol en adrenaline. Bewegen helpt om deze hormonen af te breken. Ren 5 keer de trap op en af, loop in flink tempo een rondje of ga fietsen/hardlopen. Je zult merken dat je je daarna een stuk beter voelt.

3)    Zoek anderen op voor afleiding of deel je sombere gevoel met anderen. Organiseer een Blue-Monday-Meeting met collega’s, laat iedereen een anti-dip-tip noemen, en probeer er vooral ook een beetje humor in te brengen!

4)    Doe iets leuks; kijk naar een lachfilm, ga naar de sauna, lees dat boek wat je al zo lang hebt liggen, zet vrolijke muziek op.. Waar word jij nou blij van?

5)    Heeft jouw Blue-Monday-Blues te maken met het mislukken van je goede voornemens? Kijk dan eens naar de doelen die je jezelf gesteld had. Vaak stellen mensen bij de jaarwisseling veel, en hele grote, doelen. Je wilt niet alleen afvallen, maar er moet meteen 10 kilo af, je gaat nu eindelijk eens gezond eten, naar de sportschool (wat je niet leuk vindt), je gaat aardiger doen tegen je kinderen en vanaf nu kom je voor jezelf op tegen die hork van een baas… Tja. Zo maak je de kans op falen wel heel groot. Misschien kun je kleinere en haalbare doelen stellen. In plaats van ‘nooit meer ongezond snacken’ kun je misschien beter het doel stellen om 1 zak chips in de week te eten in plaats van 2, en meer in beweging komen kan ook door 1 keer in de week de auto te laten staan in plaats van 5 dagen in de week naar de sportschool te gaan. Kleinere doelen hebben een grotere slagingskans, en wanneer je doelen slagen, stimuleert dat zo enorm dat de kans ook groot is dat je het volhoudt én dat je een volgend doel kunt stellen; misschien is een halve zak chips of 2 keer in de week op de fiets dan een goed doel.

En tenslotte: laat je vooral niet gek maken door al die berichtgeving over Blue Monday. Het is net als met vrijdag de 13e: als je maar vaak genoeg tegen jezelf zegt dat jou die dag ellende gaat overkomen, dan gebeurt dat waarschijnlijk ook, al is het alleen al omdat je zo gefocust bent op ellende dat je alleen maar de negatieve dingen ziet en niet de positieve dingen, die neem je voor lief.

Ben je nou niet alleen vandaag somber, maar duurt het al langer en gaat het niet over? Dan is er misschien meer aan de hand dan Blue-Monday-Blues en kan het zijn dat er sprake is van somberheid of een depressie. Praat er dan eens over met een psycholoog of coach, en blijf er niet in je eentje mee rondlopen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *