5 Tips voor een ‘stressless’ (nieuw) jaar

  1. Doe eens iets geks… Waar word je blij van? Soms moet je daarvoor even uit je comfortzone. Ga ongegeneerd dansen in je woonkamer, ga schommelen in een speeltuin, of zet zoals ik, een vogel op je kop en trek daar dan een raar gezicht bij :-).
    Door iets geks te doen maak je positievere stoffen aan in je hersens, waardoor je je uiteindelijk beter gaat voelen.
  2. Luister naar muziek. Muziek ontspant. Laat het passen bij het moment van hoe je je voelt. De ene keer zet ik een lekkere trance plaat op, terwijl ik een andere keer weer behoefte heb aan zo’n heerlijk melodramatische track met veel piano en strijkers. Wat raakt de goede snaar bij jou? Maak een lijstje van favoriete nummers of maak er echt een playlist van in Spotify, misschien wel onderverdeeld in de mood waarin je je bevindt.
  3. Beweeg. Niemand wordt beter van alleen maar stilzitten. Als je beweegt, worden stresshormonen afgebroken.
    Ik vind het zelf heel fijn om de dag met een wandeling te beginnen, met onze mini-teckel Pippa. Welke bewegingsvorm past bij jou en welk moment van de dag is daar het meest geschikt voor?
  4. Neem tijd alleen. Onze hersens hebben van tijd tot tijd behoefte aan een reset, en dat geef je ze heel eenvoudig door af en toe even op jezelf te zijn. Zeker als je zelf nu al maaaanden thuis werkt achter een beeldscherm, en/of kinderen hebt die thuisonderwijs krijgen: het is belangrijk om momentjes te hebben dat je even geen prikkels van anderen hoeft te verwerken. Maak het niet te groot. Een kwartiertje of misschien maar 5 minuutjes kan al een heel goed begin zijn. Klinkt dat haalbaar?
  5. Plan! Plan al dit soort dingen in. Als je niks plant, gebeurt er ook niks. Dus: wanneer ga jij beginnen met je stressless leven?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *