Burnout en Mindfulness

Hoe herstel je van een burnout? Die vraag wordt ons bijna dagelijks gesteld.
In deze wil ik het specifiek hebben over het herstellen van een burnout door middel van Mindfulness.

Een burnout betekent een fysieke en psychische uitputting. In een Mindfulness Training leer je fysiek te herstellen, door je lijf tot rust te brengen met aandachtsoefeningen. En dat is lang niet altijd ontspannend. Je lijf heeft lange tijd, soms maanden maar vaak jaren, onder hoogspanning gefunctioneerd. Je hele lijf staat schrap, alsof je continue in de overlevingsmodus staat. En JUIST op het moment dat je aandachtsoefeningen gaat doen, kan pas duidelijk worden hoeveel spanning er zit. Hoe pijnlijk je lijf eigenlijk voelt. En nee, dat is zeker niet fijn. Maar noodzakelijk is het wel. In die overlevingsmodus voelde je de pijn misschien niet, of je voelde het wel maar probeerde het te negeren. Daardoor ga je finaal over je grenzen heen. Door de pijn, je grenzen, weer te voelen kun je ook grenzen gaan stellen. Het wordt tijd dat je weer gaat leren om naar je lijf te luisteren. Om contact te maken met dat wonderbaarlijke lijf van je dat je al zo lang signalen geeft dat het niet goed met je gaat. Het wil gehoord worden. En dat doe je dus met aandachtsoefeningen, met name met de bodyscan. Tijdens de bodyscan scan je door je hele lichaam, stukje voor stukje. Ook door de stukken waar veel pijn en spanning zit. Het helpt je bewust te worden van de pijn en moeheid. Maar het laat je lijf ook herstellen, omdat het gedurende die 3 kwartier dat de oefening duurt, even niks hoeft. Nergens om naar toe te gaan, alleen maar liggen met je aandacht voor dat vermoeide, pijnlijke lijf. En door dat niks doen, kan het herstellen. Alsof je lijf even ademhaalt.

Op de lange termijn, als het herstel is ingezet, helpt de bodysan je om goed naar je eigen grenzen te luisteren. Zodat het niet nog eens gebeurt dat je ZO over je grenzen gaat als bij deze burnout.

Ook de zit- en loopmeditatie die je leert in de Mindfulness Training helpen je te herstellen en even rust te vinden. Even zitten in stilte. In aandacht lopen naar de koffie automaat. Rust leren vinden in je herstel. Want ook dat is lastig; het geduld opbrengen om jezelf te laten herstellen. Ook daar zijn aandachtsoefeningen belangrijk voor. Dat je het ongeduld voelt maar het niet helemaal WORDT. Dat je weer keuzes kunt gaan maken.

Het leuke is dat ik aan het eind van de training vaak hoor dat de 3 minuten ademruimte zo heeft geholpen, en dat mensen dat meerdere keren op een dag blijven doen. 3 Minuutjes! Die heeft iedereen wel. Je kunt de oefening dowloaden op onze download pagina, kun je meteen even proeven aan Mindfulness.

Tenslotte is ook de theorie uit de Mindfulness Training een belangrijk onderdeel in je herstel. Omdat je door middel van die theorie begrijpt waarom je lijf zo reageert op stress, wat jij daarin doet, wat je anders kunt doen.

Mindfulness is geen quick fix voor een burnout, maar wel een waardevolle bijdrage aan je herstel. Heb je een burnout maar twijfel je of Mindfulness wat voor jou is? Je kunt altijd eerst de Mindfulness Workshop doen om er even aan te proeven, kun je later altijd nog besluiten of je wel of niet de training gaat doen.

Alle goeds,
Lonneke Greven

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *