EMDR

EMDR behandeling in Den Haag Voorburg

EMDR wordt ingezet bij een trauma, ernstige stress, maar ook bij angst- en paniekaanvallen. Gemiddeld genomen heb je 3 sessies ( intake en 2 sessies) nodig. Maar heel vaak zien we na 1 sessie al een verbetering. Zelfs zo’n goede verbetering, dat 1 sessie genoeg is.
Maar wat is EMDR nu precies? Eigenlijk is het een beetje een ‘rare’ therapie. Eerst hebben we het samen over jouw trauma of stress ervaring. We kijken dan of je daar een beeld bij hebt. Alsof je naar een film zit te kijken van de hele gebeurtenis en ergens het beeld stil zet. Waar zet jij de film stil?
Vervolgens kijken we naar wat voor gedachten je daarbij hebt. Dat is voor de een wat lastiger dan voor de ander.
En dan komt het ‘rare’ gedeelte. Jij gaat zitten en ik beweeg met met mijn vingers voor jouw ogen. Je volgt mijn vingers van links naar rechts. Dat doen we een aantal maal en dan vraag ik je wat er in je opkomt. Dat kan verdriet zijn, boosheid, een ander beeld of zomaar de gedachte aan wat je vanavond gaat eten. Dan vraag ik je om daar even bij te blijven en beweeg ik weer met mijn vingers.

Het mooie van EMDR is dat het snel werkt, en dat je niet eindeloos over je trauma hoeft te praten. Anderzijds is EMDR ook een hele rauwe vorm van therapie. In een (therapeutisch) gesprek bepaal jij zelf wat je wel en niet vertelt. Tijdens een EMDR sessie echter, wordt een soort film opgestart en die loop je door. Dat kan behoorlijk confronterend zijn. Maar goed, dat is dus ook de reden dat het zo goed werkt. Normaal gesproken proberen we zaken rond een trauma te vermijden: we denken er liever niet meer aan, doen net of er niks gebeurd is of zoeken afleiding wanneer een herinnering naar boven komt. Bij EMDR moet je onder ogen komen wat er is gebeurd, waardoor je hersens de gebeurtenis beter kunnen verwerken.

Je vergeet niet dat het gebeurd is, maar EMDR haalt wel de scherpe kantjes er van af.

Waarom EMDR zo goed werkt, en waarom het bewegen van de ogen zo belangrijk is, weten we niet zo goed. Er wordt nog volop onderzoek naar gedaan. Wat we nu denken is dat je een soort trucje met je hersens uithaalt.
Dat zal ik verder uitleggen. Om ons geheugen te begrijpen moet je weten dat we 3 geheugen ‘soorten’ hebben: een werkgeheugen, een korte termijn geheugen en een lange termijn geheugen. Dingen die we hebben meegemaakt slaan we op in ons korte of lange termijn geheugen. Als we piekeren over dingen, we zijn ergens mee bezig, of we hebben een trauma of ernstige stress ervaring meegemaakt, dan zitten we in ons werkgeheugen. Het werkgeheugen zorgt ervoor dat zaken op de voorgrond blijven, zodat we ermee kunnen werken. Heel praktisch als je je werk moet doen, of als je moet weten hoe je van A naar B komt, en onderweg ook nog onthoudt waar je naar toe gaat. Minder praktisch als je een trauma hebt. Dan zitten die beelden en herinneringen je maar in de weg. Vaak is je geheugen voor dagelijkse dingen ook niet meer zo goed na een trauma. Dat komt omdat het werkgeheugen al gevuld is met beelden, emoties en gedachten over het trauma.

Tijdens een EMDR behandeling halen we de beelden, gedachten en emoties bewust naar voren in het werkgeheugen. Doordat je mijn vingers moet volgen denken je hersens door deze afleiding dat dat wat nu in het werkgeheugen zit, eigenlijk minder erg is dan hoe het eerder was opgeslagen. Het wordt dus beter opgeslagen, in het lange termijn geheugen, met een minder heftige laag er overheen. Het zorgt ervoor dat je in het dagelijks leven niet meer wordt overspoeld door flashbacks, omdat dat nu beter is opgeslagen in het lange termijn geheugen. Daarnaast zal je dagelijks geheugen verbeteren doordat het werkgeheugen nu niet onnodig wordt bezet door het trauma.

Een aantal praktische zaken over EMDR op een rijtje:

  • Een EMDR traject (van een enkelvoudig trauma) neemt gemiddeld 2 sessies in beslag, maar het gebeurt ook vaak dat 1 sessie al genoeg kan zijn.
  • Een EMDR sessie duurt 1 uur en kost €120,00. Voor de eerste EMDR sessie plannen we echter 1,5 uur (dat is dus een dubbele reguliere sessie)  en dat kost €180,00. Dat zijn natuurlijk best bedragen, maar als je het vergelijkt met een trauma verwerken door middel van gesprekken, dan heb je vaak meer nodig.
  • Je kunt ontzettend moe zijn na zo’n sessie. Vooral na de eerste sessie raden we je aan je op te laten halen door iemand zodat je niet zelf achter het stuur hoeft te zitten of alleen moet reizen met het Openbaar Vervoer.
  • In de week na de EMDR sessie kun je je wat wiebelig voelen. Soms letterlijk, dat je een beetje draaierig of licht in je hoofd voelt. Het kan ook zijn dat je wat huileriger, bozer of eerder moe bent dan anders. Dit is iets wat er bij hoort, daar hoef je niet van te schrikken. Het gaat na 1 a 2 dagen vanzelf weer over, en zegt vaak dat de EMDR goed is aangeslagen.