Burnout en Stress

Wat is Burnout en (chronische) Stress?

Het duurt vaak even voordat je (h)erkent dat er bij jou sprake is van een burnout, van overspanning of dat je al lange tijd onder stress staat. Het begint meestal met fysieke klachten: je bent steeds vaker en sneller moe, hebt hoofdpijn, rugpijn of een beklemmend gevoel op de borst. Overgevoelige zintuigen (extra gevoelig voor licht en geluid) is ook een klacht die we regelmatig van cliënten horen.

Ook het werk speelt een rol: je hebt jezelf jarenlang overvraagd qua werkdruk, zit middenin een krachtenveld waarbij er allerlei partijen aan je trekken of er heerst een bedrukkende, gespannen of onveilige sfeer op de werkvloer.

Dat burnout puur een werkgerelateerd verschijnsel is, is iets wat wij niet onderschrijven. Ook het verschil dat in onderzoeken of literatuur wordt aangegeven tussen burnout en overspanning is iets wat zich in de praktijk niet zo specifiek terug laat zien. Wat wij zien in de dagelijkse praktijk zijn mensen die vaak burned-out/overspannen van het leven zijn: in de privésfeer loopt het niet lekker, onverwerkte zaken uit het verleden komen naar boven, op je werk functioneer je minder of niet meer…een burnout spreidt zich als een olievlek uit over (bijna) alle facetten van je leven.

Burnout is een steeds vaker voorkomend verschijnsel, en vraagt om een specifieke begeleiding. Bureau Greven heeft door jarenlange ervaring een eigen werkwijze ontwikkeld voor mensen die een burnout hebben of er tegenaan zitten, zonder mensen daarbij in een vast omlijnd protocol te persen. Bij een burnout heb je vaak tussen de 10 en 15 sessies nodig om goed te herstellen. Het exacte aantal hangt af van de ernst van je klachten en in hoeverre zij beperkend zijn in je functioneren: zijn er beginnende verschijnselen van een burnout, is er sprake van een jarenlange overvraging, of zit je al maanden met een burnout thuis?

Werkwijze
Een burnout kun je grofweg in twee stukken hakken: enerzijds is er sprake van een fysieke en psychische uitputting, anderzijds moet je leren anders met dingen om te gaan. We werken in drie fasen: herstel, inzicht en verandering. Het is belangrijk dat je eerst herstelt van de fysieke uitputting, zodat je ook wat meer ruimte en rust in je hoofd krijgt om te gaan werken aan inzicht. Wat heeft er voor gezorgd dat je burned out bent geraakt? Hoe heb je zaken aangepakt en hoe kan je dat anders gaan doen om ook op de lange termijn weer gezond te functioneren? In de veranderingsfase ga je daadwerkelijk stappen ondernemen om dingen anders aan te pakken, keuzes te maken en te oefenen met hoe je beter voor jezelf zorgt en meer in balans bent. Het gaat er om dat je niet alleen voor je herstel verandert, maar ook kritisch kijkt naar hoe je op de lange termijn gezond blijft functioneren.

De fasen overlappen elkaar natuurlijk wel: je zult tijdens je herstel ook inzicht opdoen en sommige zaken al meteen gaan veranderen.

Het belangrijkste in onze werkwijze is dat we altijd samen met jou kijken wat in jouw situatie het meest nodig is, en daar het traject op afstemmen. Geen enkele burnout is namelijk hetzelfde!

Het kan ook fijn zijn om een aantal testen af te nemen om sneller de vinger op de zere plek te leggen. We nemen dan 3 testen af: 1 die kijkt naar je innerlijke persoonlijkheid, 1 die kijkt naar je presentatie naar de buitenwereld en 1 die laat zien hoe je met problemen omgaat. Wat uit de testen naar voren komt koppelen we persoonlijk naar je terug, en je krijgt er ook een verslag van. Vooral wanneer een bedrijfsarts bij het traject is betrokken raden we aan om deze testen / Psychologisch Onderzoek te doen, zodat er ook concrete handvaten terug te koppelen zijn naar het werk en de bedrijfsarts.

Wil je werkgever de sessies bij ons betalen? Kijk dan even hier.

Vanaf het voorjaar van 2018 gaan we ook starten met een Burnout Herstel Training.

Een goed, informatief en leuk boekje om te lezen over Burnout is Eerste Hulp bij Burnout van J. Schaper. (ook bij ons te koop).